Part Time Gods [RPG Schatzkiste]

(On Request, this session could be run in English. For English intro, see below the German one. Since this is a "RPG Schatzkiste" one-shot demo, where players select their game ad-hoc in the clubhouse, I disabled the pre-registration for participation.)


In Part-Time Gods (2nd Edition) übernehmen die Spieler die Rolle von Göttern in der modernen Welt. Jeder Gott war ein normaler Mensch, bis er seinen Spark erhalten hat, und damit magische Macht über eine bestimmte Domäne. Das kann ein Klassiker wie "Sonne" sein, oder ungewöhnliches wie "Alkohol" oder "Waisenkinder".

Die Götter haben dabei allerlei Probleme mit anderen Göttern, mystischen Monstern und seltsamen Vorkommnissen. Und wenn sie sich nicht angemessen um ihre Domäne kümmern, verselbstständigt sich ihre Magie, meist mit unangenehmen Folgen. Ihre Magie verankert sich zudem selbstständig in der Welt um sie herum, wodurch ein Territorium entsteht, das sie dann auch pflegen und verteidigen müssen.

Um nicht vom eigenen Spark aufgefressen und zu einer willenlosen Personifikation der Domäne zu werden, müssen Götter in der normalen Welt verankert bleiben, und ein ständiges hin- und her-gerissen-sein zwischen mundänem und göttlichem Leben und Verantwortlichkeiten ist ein wichtiger Bestandteil von Setting, Spielablauf und Regeln (z.B. muss man Anwesenheit in Abenteuer-Szenen oder die Reise zwischen den Schauplätzen derselben mit der Ressource Free Time kaufen).

Das Beispielabenteuer (eine grobe Outline aus dem Schnellstarter) dreht sich um einen Mord auf einem Campus im Territorium der SCs.


In Part-Time Gods (2nd Edition), the player characters are gods in the modern world. All of them were born as humans, but at some point in their life obtained a divine Spark, granting them magical power over a specific Domain. Domains can be classics like "Sun" or unusual ones like "Liquor" or "Orphans".

These gods regularly run into problems with other gods, mystic monsters or stange occurrances. And if they neglect their divine Domain, their magic starts acting on its own, often with undesirable outcomes. Their magic also seeps into the world around the god, over time creating a Territory that the god must maintain and defend.

To avoid being consumed by their own Spark and lose their personality and free will, becoming a personification of their Domain, gods have to stay grounded in and interact with the mundane world on a regular basis. A perpetual back-and-forth between their mundane and divine duties and lives are an integral part of the setting, gameplay and rules (for example, to take part in or travel between the locations of adventure scenes, they have to pay points from their resource Free Time).

The adventure outline I'll run (taken from the Quickstarter) is the investigation of a murder on a college campus in the PCs' Territiory.

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